Tuesday, July 28, 2009

::feberet sinetron lagi ::

masih jua pn mak suka akan sinetron ini.. walaupon jalan ceritanya seakan unending story tapi masih jua ia memberikan banyak pengajaran dalam realiti kehidupan.. jugak inspirasi kepada diri pn mak amnya.. kita hanya mampu merancang namun tuhan yang menentukan.. kenapa mesia tiada kisah2 sebegini.. kenapa setiap sinetron indonesia selalu mendapat tempat dihati kita...

mungkinkah kerana bahasanya.. atau mungkin kerna jalan ceritanya.. atau mungkin kerana masej2nya.. atau mungkin kerana dia tersendiri dan dekat dihati kita..

atau juga mungkin.. kisahnya yang sentiasa punya pertambahan watak setelah watak terdahulu dimatikan.. dan jalan cerita ke arah keagamaanya sesuai ditonton seisi keluarga.. dan pn. mak sukkeee bangat sama pak aqso.. sama macam bak avril sukakan dia.. hehe:) dan dlm episod sekarang bak avril sudah kembali kepangkal jalan dan dan isteri pak aqso juga sudah meninggal duania dan ada kemungkinana bak avril akan mendapat cinta yang didambakannya selama ini.. satu watak antoganis yang berubah kepada watak baik.. dan dalam kehidupan nyata semua iniadalah tidak mustahil.. walaupun garaban cerita yang sederhana namun penuh emosi dan jalan cerita yang memikat jiwa..

cerita ini seolah berubah dari satu warna kewarna yang lain.. yang sangat indah untuk diselami dan didiami.. pertukaran warna pada setiap watak.. medina yang awalnya tidak mahu menyintai lelaki lain selain kekasih hatinya aqso akhirnya jatuh cinta juga pada suaminya.. dan ikram yang pada mulanya seorang pesakit jiwa yang tidak pernah percaya akan isterinya memang ditentukan Allah untuk dirinya dan akan menyintainya akhirnya akur bahawa.. Allah itu MAha Mengetahui lagi Maha Meyanyangi.. dan warna berubah lagi apabila dia sakit dan dirawatin oleh iran yang akhirnya dijadikan isteri keduanya.. pelbagai warna menghiasi setiap watak.. indah dan mempersonakan..

tapikan.. pelakon2 indonesia ini.. pn. mak sukar mahu memastikan religious mereka.. kerna nama2 yang beda dan lebih kepada nama2 kristian dan indonesia.. namun mereka semua membawakan watak muslim sejati.. adakah mereka semua beragama islam.. pn. mak agak bingung.. dan sudah tentu indonesia rata2 pengiikut imam maliki dan dia lebih sama kepada India kan.. pada firasatpn. mak la.. tp tidak pasti.. so kalau salah sila perbetulkan dan maafinlah..



salam.

No comments: